Certyfikat kwalifikowany służy do podpisu elektronicznego i w świetle Ustawy o podpisie elektronicznym zawsze wydawany jest na osobę fizyczną, a podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą tego certyfikatu jest zawsze traktowany jak podpis własnoręczny tej osoby.
Certyfikat kwalifikowany zawierający jedynie dane osobowe jest certyfikatem uniwersalnym i może być stosowany we wszystkich kontaktach z administracją publiczną, wszelkimi instytucjami (w tym z ZUS) oraz w relacjach biznesowych. Osoba posiadająca taki certyfikat i składająca podpis elektroniczny może działać zarówno we własnym imieniu, jak i w imieniu reprezentowanego podmiotu bez konieczności wpisania informacji o tym podmiocie do certyfikatu.
Zestawy z certyfikatem kwalifikowanym można stosować do:
- kontaktów i rozliczeń z ZUS (Elektroniczny Urząd Podawczy, program PŁATNIK),
- elektronicznych kontaktów z urzędami (e-urząd),
- składania deklaracji podatkowych przez Internet (e-PIT),
- podpisywania dokumentów elektronicznych (np. zawierania umów) czy też
- udziału w aukcjach elektronicznych.
Wybierz rodzaj certyfikatu kwalifikowanego którym chcesz się posługiwać:
Certyfikat uniwersalny (opcja zalecana) – jest przeznaczony dla wszystkich osób podpisujących dokumenty (w tym deklaracje do ZUS) w imieniu własnym lub w imieniu innych podmiotów (przedsiębiorstw, instytucji, administracji samorządowej, administracji rządowej). Wymagana jest jedynie weryfikacja tożsamości na podstawie ważnego dowodu osobistego lub paszportu.
Certyfikat z dodatkowymi danymi – wystąpienie o taki certyfikat jest uzasadnione (ale nie konieczne) szczególnie w przypadku osób pełniących funkcje publiczne lub zawodowe, a zakres uprawnień wynikający z pełnionej funkcji jest jednoznacznie określony prawem, np. prezydent miasta, burmistrz, notariusz, radca prawny. Dostarczone dokumenty powinny być oryginałami lub kopiami poświadczonymi za zgodność z oryginałem przez osobę w danym podmiocie upoważnioną do tego typu czynności (zgodnie z dokumentami określającymi zasady reprezentacji). W przypadku osób prowadzących indywidualną działalność gospodarczą, należy na każdej stronie dostarczonych dokumentów określających dane podmiotu, napisać „za zgodność z oryginałem”, umieścić pieczątkę firmy oraz datę i podpis właściciela (zgodnie z CEiDG).
Przedsiębiorca:
- Odpis z KRS nie starszy niż 6 miesięcy od daty jego wydania lub w przypadku osób prowadzących indywidualną działalność gospodarczą wydruk z CEiDG,
- Potwierdzenie nadania numeru NIP,
- Zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON,
- Pełnomocnictwo (jeżeli osoba występująca o certyfikat nie jest organem danego podmiotu – tzn. nie jest osobą upoważnioną do samodzielnego reprezentowania danej instytucji).
Instytucja publiczna:
- Dokument potwierdzający pełnienie funkcji upoważnionej do reprezentowania danego podmiotu (akt powołania / mianowania / wyboru), dokument musi dotyczyć osoby, która podpisuje w imieniu danej instytucji pełnomocnictwo dla danego Subskrybenta,
- Potwierdzenie nadania numeru NIP,
- Zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON,
- Pełnomocnictwo (jeżeli osoba występująca o certyfikat nie jest organem danego podmiotu – tzn. nie jest osobą upoważnioną do samodzielnego reprezentowania danej instytucji).
Zestawy do składania podpisu elektronicznego:
CERTUM BEZ CZYTNIKA |
|
CERTUM STANDARD | |
CERTUM MINI
|
Weryfikacja tożsamości:
Weryfikacji tożsamości należy dokonać po otrzymaniu (pocztą elektroniczną) z CERTUM PCC kompletu wypełnionych dokumentów (format pdf) na podstawie danych wpisanych przez Państwa w formularzu.
- Umowę z Subskrybentem (2 egzemplarze)
- Załącznik nr 1 (2 egzemplarze)
- Pełnomocnictwo (1 egzemplarz) – wymagane w przypadku certyfikatów z dodatkowymi danymi
- Oświadczenie (1 egzemplarz)
- ważny dokument tożsamości do wglądu (dowód osobisty lub paszport)
SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE POD NUMERAMI TELEFONÓW ORAZ W SIEDZIBIE FIRMY |